ترفند های ساده و کاربردی

۶ راه برای بازپرداخت برای UPI یا تراکنش بانکی اشتباه

بانکداری آنلاین انتقال پول را آسان کرده است، با معرفی UPI می‌تواند به توده‌ها دسترسی پیدا کند، زیرا ما به راحتی می‌توانیم یک کد QR ساده را اسکن کنیم یا آن را به یک شماره تلفن مرتبط با UPI ارسال کنیم و از مزایای اضافی برداشت پول استفاده کنیم. از ATM از طریق UPI. متأسفانه، معامله با حساب اشتباه نیز بسیار رایج است. و از این رو ما شما را راهنمایی می کنیم که در صورت اشتباه UPI یا انتقال بانکی وجه را بازپرداخت کنید و در صورت لزوم اقدام قانونی انجام دهید.

نحوه بازپرداخت برای تراکنش اشتباه UPI

اگر پرداخت UPI اشتباهی انجام داده‌اید، می‌توانید آن را با یک اعلان فوری در تلفن خود از طریق متن گزارش دهید. اگر متن را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید تراکنش را از طریق برنامه UPI نیز گزارش دهید. ما مراحل گزارش تراکنش را در همه برنامه‌های UPI اصلی مانند Paytm، BHIM، Google Pay و PhonePe پوشش داده‌ایم.

مراحل گزارش و دریافت بازپرداخت از طریق Paytm UPI

اگر از طریق Paytm برای شخص اشتباهی پول ارسال کرده اید، باید فوراً با آن شخص تماس بگیرید و از او بخواهید که وجوه شما را برگرداند. در صورت عدم امکان تماس با شخص، می‌توانید با بانک گیرنده تماس بگیرید تا مستقیماً مشخصات او را تطبیق دهد. و اگر نمی توانید با گیرنده صحبت کنید، مطابق شکل زیر از طریق میز پشتیبانی ۲۴×۷ با Paytm تماس بگیرید.

۱٫ روی ضربه بزنید منوی عکس پروفایل از بالا سمت چپ

۲٫ به پایین اسکرول کنید و کلیک کنید ۲۴×۷ کمک و پشتیبانی.

۳٫ حالا دوباره به پایین اسکرول کنید و کلیک کنید مشاهده تمامی خدمات. رفتن پرداخت UPI و انتقال پول.

۴٫ اینجا، تراکنش اشتباه را انتخاب کنید آیا می خواهید شکایت کنید؟

۵٫ اکنون می توانید برای ثبت شکایت و شروع فرآیند بازپرداخت با Paytm Assistant چت کنید.

تیم Paytm در راه های زیر به شما کمک می کند:

  • پرداخت به کیف پول Paytm، بانک پرداخت اشتباه انجام شده است – اگر گیرنده حسابی در Paytm یعنی کیف پول Paytm یا حساب بانکی Paytm داشته باشد، تیم Paytm سعی می‌کند با گیرنده تماس گرفته و در صورت موافقت آنها وجه را به شما بازپرداخت می‌کند.
  • گیرنده حساب Paytm ندارد- اگر گیرنده حسابی در Paytm نداشته باشد، تیم به بانک گیرنده مراجعه کرده و باید با او هماهنگ شود. در صورت موافقت گیرنده، وجوه بلافاصله به حساب شما بازگردانده می شود.
همچنین ببینید :  8 راه برای رفع خطای انتقال AirDrop در iPhone یا iPad

مراحل گزارش و دریافت بازپرداخت از طریق BHIM UPI

اگر تراکنش UPI را با شخص اشتباهی از طریق برنامه BHIM UPI انجام داده اید، این مراحل را دنبال کنید تا همان را گزارش دهید:

۱٫ ضربه زدن منوی همبرگر (سه خط) از بالا سمت راست.

۲٫ رفتن شکایت کنید.

۳٫ معامله ای را که می خواهید برای آن شکایت کنید انتخاب کنید.

۴٫ ضربه زدن نگرانی را افزایش دهید برای پر کردن جزئیات به صورت آنلاین یا می توانید روی تماس با بانک کلیک کنید تا آن را از طریق تلفن به شماره تلفن رایگان انتقال دهید.

مراحل گزارش و دریافت بازپرداخت از طریق Google Pay UPI

با استفاده در سراسر جهان، Google Pay حالت ترجیحی برای اکثر افراد برای تراکنش با افراد و اعضای خانواده است. اگر تراکنش UPI با شخص اشتباهی از طریق برنامه Google Pay انجام داده‌اید، می‌توانید با دنبال کردن این مراحل آن را گزارش دهید:

۱٫ Google Pay را در تلفن خود راه اندازی کنید.

۲٫ به پایین اسکرول کنید و کلیک کنید نمایش تمام سابقه تراکنشو معامله ای را که می خواهید برای آن شکایت کنید انتخاب کنید.

۳٫ اکنون، روی آن ضربه بزنید داشتن مشکلات دکمه در پایین (دو روز پس از تاریخ معامله ظاهر می شود).

مراحل گزارش و دریافت بازپرداخت از طریق PhonePe UPI

اگر تراکنش UPI را با شخص اشتباهی از طریق برنامه PhonePe انجام داده اید، می توانید با دنبال کردن این مراحل آن را گزارش دهید:

۱٫ برنامه PhonePe را روی گوشی خود اجرا کنید.

۲٫ روی ضربه بزنید داستان دکمه از نوار پایین

۳٫ معامله ای را که می خواهید برای آن شکایت کنید انتخاب کنید.

۴٫ اکنون، کلیک کنید با پشتیبانی PhonePe تماس بگیرید برای شروع مکالمه با PhonePe، به پشتیبانی برای ثبت شکایت و شروع فرآیند بازپرداخت کمک کنید.

در صورت انتقال اشتباه از طریق بانک چگونه پول را برگردانیم؟

اگر وجه را به حساب اشتباهی منتقل کرده اید، مستقیماً از طریق حساب بانکی خود و می خواهید وجه را پس بگیرید، به شرح زیر:

وقتی جزئیات حساب به عنوان “هیچکدام” وارد می شود

اگر جزئیاتی مانند MMID، شماره موبایل یا شماره حساب، که شما انتقال را انجام داده اید، اصلا وجود نداشته باشد، پول شما به طور خودکار به حساب شما واریز می شود. اگر شماره حساب موجود است، باید بلافاصله با مدیر بانک خود تماس بگیرید.

زمانی که یک شماره حساب وارد شده است

اگر شماره حسابی که به آن انتقال داده اید متعلق به شخصی است که دریافت کننده قانونی پول نیست، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱٫ بلافاصله بانک خود را از تراکنش مطلع کنید ظرف ۳ روز از تاریخ معامله، با جزئیات زیر برای اثبات اینکه شما وجه را اشتباه منتقل کرده اید: در برخی موارد حتی ممکن است لازم باشد به شعبه خود مراجعه کنید.

  • تاریخ و زمان معامله،
  • شماره حساب شما و
  • شماره حساب گیرنده
  • اسکرین شات ها را به عنوان مدرک بگیرید
همچنین ببینید :  2 روش برای پیدا کردن ویدیوی YouTube که در کدام دستگاه پخش شده است

۲٫ اگر پول به حساب ذینفع ناخواسته ای که همان نام ذینفع مورد نظر شما را دارد، واریز شده است، باید مدرکی ارائه کنید که انتقال اشتباه انجام شده است.

۳٫ نامه ای مفصل در مورد مشکل به بانک بنویسید تا روند را مستند کنید و وضعیت به روز رسانی منظم را ارائه دهید.

۴٫ از آنجایی که بانک به عنوان یک واسطه یا واسطه عمل می کند، ممکن است جزئیاتی مانند نام شعبه و شماره تماس گیرنده اشتباه را در اختیار شما قرار دهد.

۵٫ در صورتی که.

  • حواله درون بانکی، یعنی در همان بانک، بانک شما می تواند از طرف شما به گیرنده مراجعه کرده و درخواست لغو تراکنش کند.
  • در صورت انتقال به شعبه یا بانک دیگر، باید شخصاً به شعبه مراجعه کنید تا با مدیر بانک برای رفع مشکل ملاقات کنید. شعبه دریافت کننده از طرف مقابل می خواهد معامله را لغو کند.

۶٫ وقتی ذینفع موافقت کرد، تراکنش برگشت داده خواهد شد ظرف ۷ روز کاری

اگر ذینفع از بازپرداخت UPI یا تراکنش بانکی اشتباه خودداری کند

بدون اجازه ذینفع اشتباه، برگشت انتقال غیرممکن است و بازگرداندن وجوه تقریباً غیرممکن است. در چنین شرایطی باید اقدامات قانونی را به شرح زیر انجام دهید:

در صورت تراکنش نادرست UPI، شکایت حقوقی ارائه کنید

در صورت تراکنش UPI که دریافت کننده اشتباه از معکوس کردن تراکنش خودداری می کند یا هر مورد دیگری، می توانید در وب سایت NCPI شکایت کنید. در اینجا چگونگی آن است.

بازپرداخت در تراکنش اشتباه UPI

۱٫ بازدید کنید وب سایت NCPI در مرورگر گوشی یا کامپیوتر شما

۲٫ تحت مکانیسم حل اختلاف، به پایین پیمایش کنید و بزرگ کنید برگه تراکنش.

۳٫ جزئیاتی مانند ماهیت تراکنش، موضوع، شناسه تراکنش، بانک، مبلغ، تاریخ تراکنش، ایمیل را وارد کنید. شناسه پست و شماره موبایل

۴٫ صورت حساب بانکی خود را پیوست کنید و کلیک کنید حاضر.

شکایت حقوقی از بانک

طبق اطلاعیه RBI (بانک رزرو هند) مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۰، معمولاً انتظار می رود هر بانکی قبل از پرداخت اعتبار به حساب، نام ذینفع را با شماره حساب مطابقت دهد. با این حال، در مورد هند، که در آن نام ذینفعان را می توان به روش های مختلف املا کرد، تطبیق کامل فیلد نام بسیار دشوار می شود و در نتیجه زمان تراکنش طولانی تر می شود.

بنابراین، این مسئولیت پرداخت کننده (انتقال دهنده / مبدع) است که در دستورالعمل های پرداخت، به ویژه اطلاعات شماره حساب ذینفع، ورودی های صحیح را ارائه دهد. اگرچه نام ذینفع باید ذکر شود، اما برای پرداخت وام فقط به شماره حساب استناد می شود.

و اگر وام به حساب اشتباهی واریز شود، بانک‌ها باید یک مکانیسم قوی، شفاف و سریع برای رسیدگی به شکایات ایجاد کنند تا چنین وام‌هایی را پس بگیرند و خطا را تصحیح کنند و/یا تراکنش را به بانک مبدأ بازگردانند.

همچنین ببینید :  8 بهترین نکته برای ویرایش عکس برای سری Google Pixel 7

اما اگر بانک مرتکب اشتباه شد و ظرف مدت ۳۰ روز پاسخی دریافت نکرد و یا بانک شکایت را به طور کلی یا جزئی رد کرد، می‌توانید به شرح زیر در سایت RBI شکایت کنید:

۱٫ برای ثبت شکایت به وب سایت RBI در یک مرورگر مراجعه کنید.

۲٫ انتخاب کنید “برای ثبت شکایت علیه هر نهاد تحت نظارت اینجا را کلیک کنید“.

۳٫ کلیک شکایت کنید و جزئیات را پر کنید.

به دادگاه مصرف کننده شکایت کنید

اگر هنوز در مورد انتقال پول خود به حساب اشتباه از طریق UPI یا تراکنش بانکی راه حلی دریافت نمی کنید، می توانید شکایت مصرف کننده را از طریق درگاه آنلاین ثبت کنید. راهنمای ما برای ثبت شکایت در دادگاه مصرف کننده در هند را بررسی کنید.

هنگام انجام تراکنش UPI به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام انتقال هر مبلغی از طریق UPI یا بانک، باید موارد زیر را رعایت کنید:

UPI و انتقال بانکی

۱٫ آن را امتحان کنید با شماره تماس پرداخت کنید در مورد UPI.

۲٫ همیشه جزئیات تایید شده را بررسی کنید مانند نام، شناسه UPI، نام بانک و شماره حساب

۳٫ همیشه پرداخت آزمایشی انجام دهید برای معاملات جدید

نکات امنیتی برای تراکنش های آنلاین

  • از تماس های کلاهبرداری یا ایمیل خودداری کنید. از نامه ها با شخص ناشناس ارتباط برقرار نکنید.
  • بانکداری خالص، پین UPI و رمزهای عبور را محرمانه نگه دارید.
  • گذرواژه‌های برنامه بانکی / شبکه بانکی، تلفن همراه و حساب ایمیل خود را مرتباً تغییر دهید.
  • در صورت تراکنش های مشکوک UPI، UPI را غیرفعال کنید.
  • اطلاعات بانکی را از طریق تلفن به اشتراک نگذارید.
  • از رایانه های عمومی و وای فای عمومی برای بانکداری آنلاین استفاده نکنید.
  • روی پیوندهای تعبیه شده در ایمیل یا پیامک کلیک نکنید.
  • بلافاصله کارت های گم شده را گزارش دهید.

بسته شدن: برای UPI اشتباه یا تراکنش بانکی بازپرداخت دریافت کنید

در این مقاله، تمام راه‌هایی را که می‌توانید در صورت اشتباه UPI و تراکنش بانکی بازپرداخت کنید، بررسی کرده‌ایم. ما به شما توصیه می‌کنیم در حین انجام UPI یا انتقال وجه بانکی به هر کسی مراقب باشید تا از چنین شرایطی در آینده جلوگیری کنید. امیدوارم برای شما مفید بوده باشد، اگر آن را یافتید، حتماً آن را لایک کنید و به اشتراک بگذارید تا آگاهی را گسترش دهید. سایر مقالات مفید لینک شده در زیر را بررسی کنید و منتظر نکات و ترفندهای فنی بیشتر از این قبیل باشید.

ممکن است علاقه مند باشید.

همچنین می توانید برای اخبار فوری فناوری ما را دنبال کنید اخبار گوگل یا برای نکات و ترفندها، به بررسی گوشی‌های هوشمند و ابزارک بپیوندید گروه تلگرام ۱۲۳select.ir: یا برای آخرین ویدیوهای بررسی مشترک شوید ابزارهایی برای استفاده از کانال YouTube:

Source link

نویسنده اصلی

وب سایت 123 سلکت یک مجله مرجع جهت معرفی و راهنمای خرید و انتخاب سریع بهترین کالا ها و محصولات در زمینه های مختلف و متنوع است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا