ترفند های ساده و کاربردی

۳ راه برای ثبت شکایت و دریافت بازپرداخت در دادگاه مصرف کننده هند

آیا تجربه بدی با محصولی که خریداری کرده اید یا خدماتی که برای آن پول پرداخت کرده اید داشته اید؟ یا قربانی یک کلاهبرداری آنلاین شده اید؟ اگر چنین است، ابتدا باید راهنمای ما برای گزارش کلاهبرداری آنلاین را دنبال کنید. با این حال، اگر می خواهید از زاویه حقوقی پیروی کنید و در دادگاه مصرف کننده شکایت کنید، امروز در این مقاله به نحوه طرح شکایت مصرف کننده می پردازیم. پس بیایید شروع کنیم، اما قبل از آن، چند نکته وجود دارد که قبل از ثبت شکایت مصرف کننده باید بدانید.

همچنین بخوانید | اگر کسی یک تلویزیون جعلی سامسونگ را به شما فروخت، غرامت دریافت کنید، یک کلاهبرداری بزرگ کشف شده است

چه کسی می تواند شکایت مصرف کننده را ثبت کند؟

شکایت به شرح زیر به دادگاه مصرف کننده قابل ارائه است:

  • مصرف کننده، یعنی شخصی، مصرف کننده ای است که دارای شرایط زیر باشد:
    • شخص برای مقداری ارزش، یعنی پول پرداخت کرده، کالاها را خریداری کرده یا از برخی خدمات استفاده کرده است.
    • شخص باید محصول را برای استفاده شخصی خریداری کرده باشد نه برای فروش مجدد یا تجاری
  • انجمن داوطلبانه مصرف کنندگان هر انجمن ثبت شده تحت قانون شرکت ها، ۱۹۵۶؛ یا هر قانون دیگری
  • دولت مرکزی یا ایالتی
  • یک یا چند مصرف کننده که علاقه مشابهی دارند
  • در صورت فوت مصرف کننده، وارث قانونی یا نماینده او.

همچنین بخوانید | ۲ راه برای بازگرداندن یک کالا از آمازون، حتی زمانی که آن را تحویل نگرفته اید

مصرف کننده چه زمانی می تواند شکایت مصرف کننده را ثبت کند؟

شکایت ممکن است توسط مصرف کننده یا وارث قانونی یا نماینده او یا انجمن داوطلبانه مصرف کنندگان در صورتی که تمام شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • هر یک از دلایل ذکر شده در زیر در مورد او برآورده می شود.
  • ۲ سال از تاریخ شروع پرونده نگذشته است.
  • شکایت کننده باید صلاحیت طرح شکایت را داشته باشد، یعنی دارای عقل سلیم، حلال و دارای سن کافی باشد.

اگر تحت تعریف قرار می گیریدمصرف كننده“، باید دریابید که بر چه اساسی می توانید ارسال کنید”درخواست.” شکایت در اینجا به معنای هرگونه ادعایی است که به صورت کتبی توسط شاکی مطرح شود.

همچنین ببینید :  5 راه برای تغییر حساسیت صفحه نمایش لمسی اندروید و آیفون

دلایل ثبت شکایت مصرف کننده

  • پذیرش شیوه‌های تجاری ناعادلانه یا شیوه‌های تجاری محدودکننده توسط ارائه‌دهنده خدمات؛
  • محصولات معیوب، چه قبلاً خریداری شده باشند و چه توافق شده که توسط شاکی خریداری شود.
  • ناکافی بودن خدمات، اعم از اینکه استخدام شده باشد یا مورد استفاده قرار گیرد، یا توافق شده است که استخدام یا استفاده شود.
  • پرداخت هزینه برای کالاها یا خدمات بیشتر از قیمتی که ممکن است توسط قانون مقرر شده باشد یا بر روی بسته بندی کالا یا در لیست قیمت نمایش داده شده یا توافق شده بین طرفین نشان داده شود.
  • فروش یا پیشنهاد فروش کالاها یا خدمات خطرناکی که در صورت استفاده یا لذت بردن جان و ایمنی آنها را به خطر می اندازد، مشروط بر اینکه فروشنده می توانسته از طریق بررسی دقیق از خطرناک بودن کالا یا خدمات مطلع باشد.

همچنین بخوانید | کلاهبرداری Paytm نکات مفید برای نجات خود از برنامه جعلی Paytm

مدارک پشتیبان برای ثبت شکایت مصرف کننده

هنگام ثبت شکایت مصرف کننده، باید مدارک پشتیبان زیر را به عنوان شواهد قطعی برای حمایت از شکایت خود داشته باشید (هر چه مدارک بیشتر باشد، شکایت شما قوی تر است):

  • کپی فاکتور، رسید تحویل، بسته بندی محصول، رکورد رزرو آنلاین محصولات خریداری شده
  • گواهی گارانتی/گارانتی
  • یک کپی از شکایت کتبی و اطلاعیه ارسال شده به سازنده/فروشنده

همچنین بخوانید | ۵ راه برای شناسایی یک کد QR جعلی برای جلوگیری از کلاهبرداری

چگونه شکایت مصرف کننده را بصورت آنلاین یا تلفنی ثبت کنیم؟

می‌توانید از وب‌سایت «خط راهنمای ملی مصرف‌کننده» (NCH) یا حتی اپلیکیشن تلفن، به دادگاه مصرف‌کننده شکایت کنید. بیایید نگاهی به راهنمای گام به گام بیاندازیم.

مراحل ثبت شکایت مصرف کننده از وب سایت NCH

۱٫ به وب سایت بروید خط ملی کمک به مصرف کننده.

۲٫ یک حساب کاربری ایجاد کنید یا از گوشه سمت راست بالا وارد حساب خود (اگر کاربر فعلی هستید) وارد شوید.

توجه داشته باشید: اگر کاربر فعلی نیستید، فرآیند ثبت نام بسیار ساده است. فقط فرم را پر کنید، یک رمز عبور تنظیم کنید و حساب خود را از طریق OTP تأیید کنید.

۳٫ دسته شکایتی را که می خواهید ارسال کنید انتخاب کنید.

این گزینه یا برای پرسیدن سوال یا ثبت شکایت در مورد محصولی است که خریداری کرده اید یا خدماتی که برای پرداخت پولی استفاده کرده اید. به عنوان مثال: خطوط هوایی، بانکداری، خودرو، DTH، برق، تجارت الکترونیک، FMCG، الکترونیک، مدارس، املاک و غیره. شما باید جزئیاتی مانند نوع شکایت، ایالت، شهر، صنعت، نام شرکت و غیره را از منوی کشویی پر کنید. شکایت خود را شرح دهید، اندازه محصول یا خدمات را مشخص کنید و اسناد پشتیبانی را پیوست کنید.

همچنین ببینید :  شما به کنترل برنامه هوشمند ویندوز 11 نیاز ندارید. در اینجا دلیل آن است

در این دسته می‌توانید هر آگهی گمراه‌کننده یا هر چیز خاصی که گمراه‌کننده است را گزارش کنید. بیشتر انواع تبلیغات را پوشش می دهد، چه در روزنامه ها، تلویزیون، رادیو، بیلبوردها، دیوارنویسی، مجلات، پوسترها یا حتی آنلاین مانند یوتیوب، فیس بوک و غیره. و غیره از منوی کشویی. نام و آدرس شرکت را وارد کنید، شکایت خود را شرح دهید و اسناد پشتیبانی را پیوست کنید.

  • شکایت در کمیسیون مصرف کنندگان در مورد E-DAAKHIL

این پورتال برای ثبت شکایات آنلاین و آفلاین توسط مصرف کنندگان آسیب دیده است و پرداخت های دیجیتال مرتبط را تسهیل می کند. در سپتامبر ۲۰۲۰ توسط کمیسیون ملی رسیدگی به اختلافات مصرف کننده (NCDRC) راه اندازی شد. بعداً این تسهیلات به ۲۳ ایالت/IMF برای کمیسیون های ایالتی و منطقه ای مربوطه گسترش یافت. ایجاد پرونده مصرف کننده از هر کجا برای مصرف کننده آسان می شود. این دادگاه مجازی است زیرا خدماتی مانند:

    • ارسال اطلاعیه های آنلاین،
    • با دانلود پیوند به سند پرونده مربوطه مربوط به هر پرونده مطرح شده؛
    • با دانلود فیلم جلسه دادگاه
    • ارائه پاسخ کتبی به مسائل مطرح شده توسط طرف دیگر؛
    • دریافت پیام های اشتراک اعلان از طریق پست یا پیامک و سایر موارد مانند ارسال اضافی توسط شاکی.

همچنین بخوانید | تفاوت حمل و نقل جعبه باز آمازون در مقابل جعبه باز Flipkart کدام بهتر است؟

مراحل ثبت شکایت مصرف کننده از برنامه NCH

همچنین می‌توانید با استفاده از برنامه «خط راهنمای ملی مصرف‌کننده» (NCH)، شکایت مصرف‌کننده را از تلفن خود ثبت کنید. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است.

۱٫ برنامه NCH را در گوشی خود دانلود کنید فروشگاه Google Play. (در حال حاضر هیچ برنامه NCH برای iOS وجود ندارد.)

۲٫ برای ایجاد یک حساب کاربری ثبت نام کنید یا اگر کاربر فعلی هستید وارد شوید.

۳٫ روی دکمه منوی همبرگر (سه خط) در بالا سمت چپ کلیک کنید.

۴٫ دسته شکایتی را که می خواهید ارسال کنید انتخاب کنید.

فرم ثبت شکایت

همانطور که در بالا ذکر شد، یک مصرف کننده می تواند برای هر محصول یا خدماتی که برای آن پول پرداخت شده است شکایت کند. از منوی کشویی، باید ایالت، شهر، صنعت محصول یا خدمات، دسته و نام شرکت، قیمت محصول را پر کنید. مشخصات فروشنده را وارد کنید، شکایت خود را شرح دهید و اسناد پشتیبانی را برای ثبت شکایت خود پیوست کنید.

همچنین ببینید :  نحوه تشخیص مدل، اندازه، سری، گارانتی و Apple Care اپل واچ

تبلیغات گمراه کننده

به همین ترتیب، اگر تبلیغات گمراه‌کننده‌ای را در رسانه‌های چاپی یا دیجیتال پیدا کردید، می‌توانید با استفاده از این گزینه مستقیماً از برنامه خط راهنمای مصرف‌کننده (NCH) شکایت خود را ثبت کنید. به سادگی جزئیاتی مانند جزئیات ایالت، شهر و شرکت را پر کنید، شکایت خود را شرح دهید و اسناد پشتیبانی را ارسال کنید.

E-DAAKHIL

برای تشکیل پرونده مصرف کننده از آسایش خانه می توانید به سایت ای دخیل مراجعه کنید. فیلم ضبط شده جلسه قابل دانلود است، سوالات مطرح شده توسط طرفین قابل پاسخگویی است و غیره.

همچنین بخوانید | ۵ نکته سریع و آسان برای شناسایی ایمیل های کلاهبرداری در صندوق ورودی خود

مراحل ثبت شکایت مصرف کننده برنامه UMANG

برنامه UMANG همچنین به شما امکان می دهد شکایت مصرف کننده را در اندروید یا آیفون ثبت کنید. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است.

۱٫ برنامه NCH را در گوشی خود دانلود کنید فروشگاه Google Play یا اپل اپ استور.

۲٫ برای ایجاد یک حساب کاربری ثبت نام کنید یا اگر کاربر فعلی هستید وارد شوید.

۳٫ روی تب All Services کلیک کنید و خط راهنمای ملی مصرف کننده را جستجو کنید.

۴٫ حالا روی ثبت شکایت کلیک کنید.

۵٫ در اینجا، برخلاف برنامه و وب‌سایت NCH، فقط می‌توانید علیه یک محصول یا خدمات شکایت کنید. این را می توان با پر کردن جزئیاتی مانند ایالت، شهر خرید، صنعت، دسته بندی، نام شرکت، شرح شکایت، هزینه محصول و غیره همراه با اسناد پشتیبانی انجام داد.

کاغذ بسته بندی

بنابراین، هنگامی که تجربه بد یا غیرقابل قبولی در مورد محصول یا خدماتی که خریداری کرده اید، می توانید شکایت مصرف کننده را به این ترتیب ثبت کنید. پس از ارسال شکایت، تاییدیه ای در ایمیل ثبت شده خود دریافت خواهید کرد. در صورتی که پاسخ مناسبی دریافت نکرده اید یا می خواهید آن را به مرجع قانونی بالاتر ببرید، باید از یک وکیل کمک حقوقی بگیرید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر این کار را کردید، حتما لایک کنید و با نیازمندان به اشتراک بگذارید. منتظر نکات فنی و ترفندهایی مانند این باشید.

همچنین می توانید برای اخبار فوری فناوری ما را دنبال کنید اخبار گوگل یا برای نکات و ترفندها، به بررسی گوشی‌های هوشمند و ابزارک بپیوندید گروه تلگرام ۱۲۳select.ir: یا برای آخرین ویدیوهای بررسی مشترک شوید ابزارهایی برای استفاده از کانال YouTube:

Source link

نویسنده اصلی

وب سایت 123 سلکت یک مجله مرجع جهت معرفی و راهنمای خرید و انتخاب سریع بهترین کالا ها و محصولات در زمینه های مختلف و متنوع است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا